Muzyka

KULTowe polskie zespoły na Pola’and’Rock

Organizatorzy Pol’and’Rock Festival (wcześniej Przystanek Woodstock) ogłaszają kolejne zespoły, które zagrają na scenach Kostrzyna nad Odrą. Wśród gwiazd nie brakuje polskich akcentów. Na chwilę obecną wiadomo, że wystąpią zespoły: Kult, Happysad, Tulia, Sidney Polak, oprócz tego cenione polskie wokalistki – Renata Przemyk oraz Daria Zawiałow. Dodatkowo pojawią się artyści mniej znani jak na przykład Witek Muzyk Ulicy, czy Cyrk Deriglasoff. Pol’and’Rock Festival odbędzie się w tym roku w dniach 1-2-3.08.

KULT – Kult to niekończące się szerokie pasmo sukcesów, zaskakujących pomysłów, realizowanych przez wielu muzyków. I mogłoby się wydawać, że z taką historią i takimi osiągnięciami zespół nie może być po tylu latach nadal prawdziwy, autentyczny w swoich założeniach i przekonaniach. A jednak! Formacja nadal stawia opór  polskiej muzyce mainstreamowej i triumfuje jako grupa alternatywna. Niezaprzeczalny własny styl, własna nisza, powiększająca się o kolejne pokolenia armia odbiorców. Ich muzyka wychowała nie jednego z nas i pomogła w szukaniu odpowiedzi na postawione przez nas pytania.

Niewątpliwie są obiektem kultu, są ponadczasowi i dla wielu są wzorem do naśladowania. A ich koncerty zawsze zaliczane są wybitnie udanych. Wszędzie wywołują entuzjazm i są gwarantem solidnego wydarzenia. Na swoją pozycję tyrali w pocie czoła, jak mało kto, niejednokrotnie koncertując w Polsce, pokonując trasy wzdłuż i wszerz.

Polscy radiosłuchacze znają doskonale ponad 30 utworów KULT-u ze wszystkich list przebojów. Na myśl przychodzi „Piosenka młodych wioślarzy”, „Do Ani”, „Krew Boga”, „Polska”, „Parada wspomnień”, „Rząd oficjalny”, „Baranek”, „Kochaj mnie, a będę twoją”, „Gdy nie ma dzieci” i inne.

Niekwestionowanym liderem zespołu jest Kazik Staszewski, którego działalność zespołowa jak i solowa charakteryzuje się nie tylko sukcesami pod względem artystycznym ale i komercyjnym. Nie sposób posądzić Kazika i jego załogę o schlebianie komercyjnym gustom. Kazik Staszewski to sceniczny tytan, a razem z zespołem tworzą jedną z najlepszych ekip koncertowych w Polsce.

Muzyk niewątpliwie „idzie tam, gdzie idzie” z pełną świadomością i przemyślaną muzyczną premedytacją. Niewątpliwie docenili to jego fani, których marzenie o występnie na Pol’and’Rock Festival w końcu się ziści.

 

Daria Zawiałow – to wokalistka, autorka tekstów oraz kompozytorka. Przebojem weszła na polski rynek muzyczny. Jej znaki szczególne to wyjątkowy głos i silna osobowość sceniczna. Zadebiutowała w Opolu, gdzie zaprezentowała swój singiel „Malinowy Chruśniak” i zdobyła Nagrodę im. Anny Jantar – Opolską Karolinkę.

W 2017 roku ukazał się jej pierwszy album „A Kysz!”, nad którym pracowała wraz z przyjacielem i producentem Michałem Kuszem. Płyta okazała się dużym sukcesem – w rok po premierze osiągnęła status Złotej Płyty, promujące ją single zdobyły szczyty list przebojów, a teledyski osiągnęły wielomilionowe liczby wyświetleń. Koncerty Darii są bardzo żywiołowe, pełne rockowej energii i świeżego brzmienia. Po debiucie gościła na największych polskich festiwalach (m.in. na Open’erze, Orange Warsaw Festivalu, Męskim Graniu, Kraków Live Festival), a jej pierwsza klubowa trasa koncertowa przyciągnęła tłumy!

Daria Zawiałow otrzymała 2 nagrody Fryderyk 2018 w kategoriach „Fonograficzny debiut roku” oraz „Album roku alternatywa”. Aktualnie w rozgłośnie radiowe podbija najnowszy singiel Darii „Szarówka”.

TULIA – Patrycja Nowicka, Dominika Siepka, Joanna Sinkiewicz i Tulia Biczak tworzą jeden z najbardziej oryginalnych polskich (i nie tylko!), a przede wszystkim rozpoznawalnych zespołów ostatnich lat. I na pewno nie powiedziały jeszcze ostatniego zdania na scenie. W tym roku na Najpiękniejszym Festiwalu Świata opowiedzą na pewno wyjątkową muzyczną historię – zarówno na scenie ASP jak i Małej Scenie.

Obrzędowe, ludowe, pełne kolorytu. Białe głosy, które płyną prosto z serca. Maksymalne wykorzystanie naturalnych rezonatorów ciała. Pełna kontrola barwą i artykulacją. Natężenie dźwięku i przenikliwość. Ciarki przeszywają całe ciało, kiedy słychać ich majestatyczny śpiew.

Ich aranżacja „Nothing Else Matters” zespołu Metallica, rozpoczęła nagranie czterech debiutanckich klipów, które pokazały, że muzyka ludowa ma wiele „twarzy” i doskonale odnajdzie się także w połączeniu z brzmieniem nowoczesnym. Całość uzupełniają unikatowe, tradycyjne instrumenty o tak ekscentrycznych nazwach jak suka biłgorajska, lira korbowa czy piszczałka wielkanocna.

Dawid Podsiadło skomentował swój utwór „Nieznajomy” w wykonaniu artystek: Efekt jest wspaniały, bardzo poruszający i po prostu pięknie. Tulia rozpoczęła  mocnym wejściem. Podbiła serca słuchaczy na całym świecie. Jedni zamarzyli o ich głosach do soundtracku do filmu „Wiedźmin”, inni o kolejnych interpretacjach światowych utworów. Wokalistki poszły o krok dalej, tworząc poruszające autorskie arcydzieła.

Wszystko, co tworzą, daje klimat niepowtarzalnego, natychmiast rozpoznawalnego charakterystycznego „tuliowego” brzmienia. W ich produkcji muzycznej można doszukać się korzeni, które nawiązują do albumów takich artystów, jak Nick Cave, Dead Can Dance, Bon Iver, Davidd Sylvian czy Jan Garbarek. Wokalistki kochają muzykę, która wzrusza, od Kate Bush i Singur Ros, po utwory polskiej muzyki z lat 80. XX wieku.

Cyrk Deriglasoff – to nowy projekt Olafa Deriglasoffa – wokalisty i instrumentalisty, który od ponad trzech dekad  jest związany ze sceną niezależną i muzyką alternatywną. Po latach poszukiwań w obrębie mocniejszych, rockowych brzmień, Olaf powrócił do korzeni i grania melodyjnej, energetycznej muzyki z dowcipnym, czy wręcz kpiarskim tekstem, które były znakiem firmowym jego pierwszego zespołu –  Dzieci Kapitana Klossa, który reprezentował butne teksty, przesycone specyficzny humorem – mieszanką goryczy, protestu, niezgody.

Cyrk Deriglasoff to prawdziwa banda musica, grająca przedpunka – z elementami urbanfolka, będąca czołowym przedstawicielem stworzonego przez siebie stylu wodewil punk, czyli źli chłopcy śpiewają słodkie melodie. Czym jest wodewil? To lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami i pantomimą. Wywodzi się z tradycyjnej operetki, w Niemczech adaptowany jako singspiel, a w Stanach Zjednoczonych, często łączył cechy kabaretu i burleski. Czym jest zatem wodewil punk w wykonaniu Cyrku Deriglasoff’a? Muzyczną makabreską, sceniczną groteską? O tym przekonamy się podczas tegorocznego Najpiękniejszego Festiwalu Świata.

 

Witek Muzyk Ulicy – Niezwykły, mocny głos zestawiony z brzmieniem akordeonu i wyjątkowymi, niekiedy wręcz poetyckimi tekstami, a wszystko to ozdobione dużą dawką humoru. Nie jest przesadą stwierdzenie, że miejsce, w którym gra, zamienia się w symboliczny plac wolności. Komponuje aranżuje, pisze słowa do piosenek. Umiejętnie łączy nuty z literami. Na scenie opowiada historię, na pozór tylko swoją. Jako jedyny artysta w Polsce zagrał na Stadionie Narodowym bez nagłośnienia. Wydał 2 płyty w stylu „folko-rocko-punko-polo”.  Jakie jest jego marzenie? Nie śpiewać coverów w Opolu. Artysta opisuje świat z perspektywy zarówno obserwatora świata, jak i stronnika tych, których umysł jest i zniewolony przez system religijny, polityczny i ekonomiczny. Nic dziwnego, że jego utwór „Serce Wolności” spotkał się z tak wielką, nie tylko aprobatą, ale przede wszystkim silnym poczuciem identyfikacji ze tekstem.

 

Renata Przemyk – Renata Przemyk jest obecna na polskiej scenie muzycznej od 1989 roku. W jej twórczości inspirowała ją awangarda, scena punkowa i zimna fala lat osiemdziesiątych. Jej sukcesy na festiwalach studenckich i współpraca z zespołem Ya Hozna były początkiem kariery, która trwa do dzisiaj zaskarbiając serca i lojalność fanów. Po rozstaniu z Ya Hozną w 1990 r. rozpoczęła karierę solową.

Jest znana z piosenek, które już przez dziesięciolecia są rozpoznawalnymi przebojami: „Babę zesłał Bóg”, „Zero”. „Kochaj mnie jak wariat”, „Kłamiesz” i wiele innych. Większość jej płyt uzyskało status złotych za sprzedaż ponad 50.000 każdego tytułu, wielokrotnie były nominowane i nagradzane, przeważnie za indywidualność artystyczną. Pomimo niezbyt komercyjnego zacięcia artystki, zyskały pochlebne recenzje pośród publiczności, krytyki muzycznej i przemysłu fonograficznego (Fryderyk). Ten rok to początek obchodzenia jej jubileuszu trzydziestolecia pracy artystycznej (Jarocin 1989), a koncert na na Pol’and’Rock Festival ma być mieć bardzo specjalne miejsce w tym jubileuszu.

Sidney Polak – Warszawiak, piewca stolicy, wychowany na osiedlu Chomiczówka, o której stało się głośno w całej Polsce 15 lat temu, dzięki singlowi z jego debiutanckiej płyty. Kolejny singiel „Otwieram wino” spektakularnie powtórzył sukces pierwszego. Nie było rozgłośni radiowej, z której nie można było usłyszeć „Nigdy nie przeminął, nigdy nie przeminął” – podobnie jak jego talent, który przełożył się na śmiałe teksty, z którymi nie sposób się nie zgodzić czy nie identyfikować. W roku 2004 rozpoczął karierę solową albumem pt.: „Sidney Polak” za który otrzymał 3 Fryderyki w kategoriach: autor, kompozytor i album roku – muzyka alternatywna. W swojej twórczości łączy gatunki takie jak reggae, hip-hop i miejski folk.

Jego artystyczna produkcja to połączenie muzycznego eklektyzmu, podbarwionego współczesnym folklorem z trafnymi komentarzami na temat otaczającej rzeczywistości, przedstawionymi w przystępny sposób, często podanymi z przymrużeniem oka. Artysta niedawno wydał swoją trzecią solową płytę którą powraca na rynek po kilkuletniej przerwie. Album pt.; „3” wyraźnie nawiązuje do płyty debiutanckiej. Sidney ze swadą opowiada o wielkim mieście, próbuje sformułować pozytywny „przekaz” swojego pokolenia, nie tylko bawi ale dotyka też spraw poważnych, miłości, niepowodzeń życiowych, tęsknoty. Jest błyskotliwym obserwatorem codziennego życia. Rok 2019 to rok intensywnej promocji najnowszego albumu. Będzie wypełniony premierami pięciu nowych videoklipów i kilkudziesięcioma koncertami w Polsce i za granicą.

Happysad – Happysad powstał w 2001 roku w Skarżysku-Kamiennej. Od lat jest jednym z najpopularniejszych polskich zespołów, wyprzedających bilety na swoje koncerty. Zespół ma na koncie ponad 1000 koncertów w całym kraju, 3 platynowe i 5 złotych płyt oraz rekordy frekwencji w kilkunastu popularnych klubach w Polsce. W lipcu 2004 r. ukazał się debiutancki album zespołu „Wszystko jedno”, a rok później „Podróże i pod prąd”, które dziś są złotymi płytami. 1 września 2007 podczas III edycji organizowanego przez zespół happysad festiwalu SKARfest miała miejsce premiera trzeciego krążka zespołu – „Nieprzygoda”. Premiera tej płyty znalazła się na pierwszym miejscu OLIS – listy najlepiej sprzedających się płyt w Polsce i szybko została złotą płytą. Koncertowe wydawnictwo DVD happysad „Na żywo w STUDIO” zyskało status złotej płyty już w dniu premiery, 24 listopada 2008, a w maju 2009 r. DVD uzyskało status platynowej płyty.